Wp Header Logo 154.png

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه بسیاری از مسئولان و متولیان علت اصلی ترجیح خودروهای برقی در کشور را موضوع افزایش و ناترازی بنزین در کنار تلاش برای کاهش آلودگی هوا و اتلاف منابع ملی عنوان می‌کنند اما بسیاری از کارشناسان و متولیان امر حرکت همسو با صنعت خودروسازی در دنیا را بخشی از چالش امروز برای حرکت هماهنگ به سمت خودروهای برقی و پاک می‌دانند.

به باور کارشناسان طی سالیان گذشته با توجه به شرایط پیش آمده از تحریم و حتی رصد جریان جهانی خودروسازی فرصت بسیار زیادی برای تغییر پیش روی متولیان و مسئولان صنعت خودروسازی و حکمرانی اقتصادی کشور قرار داشته است اما مسئولان و متولیان با طرح دغدغه افزایش و ناترازی مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر با سرعتی غیر قابل تصور در حال عبور از خودروهای بنزینی هستند، جریان اعجاب آوری که مسئولان و متولیان هریک نگاه متفاوتی نسبت به نتایج آن بر صنعت و حل مشکل ناترازی بنزین و تامین برق مورد نیار این خودروها دارند.

سید جواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس در این ارتباط معتقد است که قطعا از نظر زیست محیطی حرکت به سمت تولید و واردات خودروهای برقی یک ضرورت است چرا که هر ساله تعداد زیادی از افراد بر اثر مسائل زیست محیطی از دنیا می‌روند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو تاکید کرد: بهتر است هزینه‌هایی که صرف درمان بیماران ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی می‌کنیم را صرف ایجاد زیرساخت برای توسعه خودروهای برقی کنیم.

نماینده سنقر و کلیایی با اشاره به ضرورت حرکت به سمت تولید خودروهای برقی در کشور، اظهار کرد: البته مجلس نیز گام‌هایی در این حوزه برداشته است. به عنوان مثال مجلس تعرفه واردات خودروهای برقی را صفر در نظر گرفته است. از سوی دیگر حمایت‌هایی برای بخش دانش‌ بنیان به منظور حرکت به سمت تولید خودروهای برقی در نظر گرفته است.

حسینی کیا با بیان این که نگاه مجلس این است که خودروسازان ظرف پنج سال به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند، تاکید کرد: با این حال یکی از روش‌های مهمی که می‌تواند برای مدیریت مصرف بنزین در کشور کمک کند، تنوع سبد سوخت خودروها است؛ چراکه اگر بار تامین سوخت خودروها تنها بر عهده بنزین باشد، باعث به وجود آمدن چالش‌هایی می‌شود که هم‌اکنون نیز با آن مواجه هستیم.

وی همچنین به طرح مساله زیرساخت‌های تامین انرژی خودروهای برقی اشاره کرد و افزود: وسعت توسعه این خودروها در داخل و خارج از کشور در حال گسترش است به طوری که چین قصد دارد در سال‌های آینده به طور کامل تولید خودروهای بنزینی را متوقف کند اما حرکت آغاز شده در صنعت خودروسازی ایران نیز مستلزم تامین زیرساخت‌های لازم در بخش‌هایی از جمله ایستگاه‌های سوخت و تامین انرژی است که باید توسط دولت انجام شود. در حالی که به نظر می‌رسد استراتژی خاصی در این خصوص وجود ندارد و بخش مهمی از اخبار مردم به واردات و تولید برقی در حد شعار است.

طرح هدف‌گذاری و شعار برقی‌سازی خودروها اگر چه جنب و جوش‌هایی را در میان صنایع تولیدی و شرکت‌های واردکنده ایجاد کرده است اما از نگاه بسیاری از کارشناسان و نمایندگان ملت در کنار ضرورت برای استفاده از خودروهای برقی، مساله مهم تغییر پلتفرم خودروهای احتراقی موجود با فناوری جدید برقی سازی است که می‌تواند برای خودروسازان بسیار پرهزینه باشد، زیرا خطوط تولید و زنجیره تامین نیز باید تغییر یابد.

به بیان بهتر از نگاه فعالان این حوزه صنعتی گذار از خط تولید یا مونتاژ محصولات احتراقی و حرکت به سمت برقی سازی نیازمند تغییرات بزرگ است که می‌تواند در زنجیره‌ تامین خودروسازان و فعالیت قطعه سازی کشور شوک و تغییرات جدی ایجاد کند.

source

توسط

admin